Wat zijn servicekosten?
Servicekosten zijn de kosten van de woning die de verhuurder/beheerder bovenop de kale huurprijs berekent voor leveringen en diensten. Het kan bijvoorbeeld gaan om kosten voor nutsvoorzieningen, schoonmaak, tuinonderhoud, stoffering en meubilering en huismeester. Kosten voor nutsvoorzieningen zijn in dit verband kosten voor gas, elektriciteit en water.
Wat mag en mag niet
De verhuurder/beheerder mag servicekosten vragen over leveringen en diensten zoals hierboven beschreven. Deze posten moeten apart vermeld worden bij het huurcontract of laatste huurverhoging. Betaalt voor:
- schoonmaak algemene ruimtes, en
- elektra algemene ruimte
dan mag er niet zomaar een nieuwe post bijkomen waar u ook voor moet betalen zonder dat u daar als huurder schriftelijk toestemming voor hebt gegeven. Dit mag pas nadat tenminste 70% van de huurders, die dit betreft, schriftelijk toestemming heeft gegeven voor uitbreiding van het pakket.
Wat moet:
- Servicekosten moeten in ieder geval apart vermeld worden en mogen niet bij in de kale huur (of netto huur) meegerekend worden. De huurverhoging mag immers alleen over de kale (of netto) huur berekend worden.
- Servicekosten worden berekend over een kalenderjaar. De verhuurder/beheerder moet in de eerste zes maanden na het verlopen van dat kalenderjaar een afrekening servicekosten toesturen aan de huurders. Met andere woorden: de afrekening servicekosten 2016 had vóór 1 juli 2017 bij de huurders op de deurmat moeten liggen. Dit is een wettelijke verplichting, maar ... er staat geen enkele sanctie op als de verhuurder/beheerder dit niet op tijd doet. Komt die afrekening dus veel later en blijkt daar uit dat u bij moet betalen, en klopt deze afrekening, dan zult u dat toch moeten bijbetalen.
Op die afrekening moet per post staan wat u al aan voorschot betaald heeft en hoe hoog de werkelijke kosten per post zijn en wat er nog gevorderd of uitbetaald moet worden.
Voorbeeld:
Reeds betaald Werkelijke kosten
Schoonmaak algemene ruimtes 12 maal 6,- = 72,- 66,-
Totaal te vorderen of uitbetalen 6,-
Wat kunt u doen?
Nog geen afrekening ontvangen?
Heeft u nog geen afrekening over 2016 gekregen? Vraag er schriftelijk naar bij uw verhuurder/beheerder. Uw verhuurder is verplicht u deze toe te sturen binnen zes weken na dato.
Niet eens met de afrekening?
Heeft u wel een afrekening ontvangen, moet u bij betalen en bent u het niet eens met die afrekening? Vraag dan om een specificatie van de kosten. De verhuurder/beheerder is verplicht u inzage te geven in die specificatie. Hij is dus niet verplicht die naar u op te sturen.
Vervolgstappen
Krijgt u ondanks uw aandringen geen afrekening of krijgt u geen inzage of blijft u het ook na inzage niet eens met de afrekening, dan kunt dit voorleggen aan de huurcommissie. U moet dan wel alle correspondentie die u met de verhuurder/beheerder gevoerd heeft opsturen naar de huurcommissie, bewaar deze dus goed.
Kijk op www.huurcommissie.nl hoe u deze commissie in kunt schakelen of vraag hier bij de HVM naar. 06 30230290, www.hvm-middelburg.nl, info@hvm-middelburg.nl